آموزش ساخت یک پلاگین جستجوی اختصاصی برای سایت خود
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 22 / 1 / 1390برچسب:,
نویسنده : سروش
 

آیا دوست دارید یک پلاگین اختصاصی جستجو برای سایت خود بسازید؟ اگر که دوست دارید جستجوگرسایت خودتان  را به قسمت serch engine  مرورگر خود اضافه کنید و در اختیار دیگران قرار دهید با این مطلب همراه باشید.

اکثر مرورگرهای جدید مثل نسخه های اخیر اینترنت اکسپلور ، نسخه های مختلف فایرفاکس و اپرا در گوشه بالای سمت راست مرورگر خود باکسی بنام serch engine برای جستجوی سریع در برخی سایت های مطرح مثل گوگل ، یاهو، آمازون، دلیشز ، ویکی پدیا و غیره دارند.در واقع مرورگرهای مختلف از پروتکلی بنام OpenSearch استفاده میکنند.هدف از serch engine جستجوی سریع در یک سایت بدون مراجعه به آن سایت است.به شرطی که سایت مذکور از این پروتکل پشتیبانی کند، این باکس به شما اجازه اضافه کردن سایت های دیگری را هم می دهد، اما نه هر سایتی.مثلا اگر به سایت ویکی پدیای فارسی مراجعه کنید و سپس باکس serch engine را باز کنید خواهید دیدظاهر این باکس به شکلی تغییر کرده که به معنی امکان اضافه کردن جستجوگر آن به serch engine است. یا مثلا در همین جا به serch engine دقت کنید، کافیست کمی سرتان را بچرخانید و به گوشه سمت راست مرورگر دقت کنید! فلش بازشونده serch engine آبی شده یعنی امکان اضافه کردن جستجوگر نون وا به این باکس امکان پذیر است.

داخل پرانتز : اگر سایتی قابلیت اضافه شدن به serch engine را داشته باشد یا به اصطلاح علمی تر از پروتکل OpenSearch پشتیبانی کند، در ظاهر این باکس تغییراتی ایجاد می شود، تصویر زیر گویاست :

این سایت قابلیت را دارد:

create-a-firefox-search-plugin2

این سایت ندارد:

create-a-firefox-search-plugin3

برای ساخت این پلاگین با ما همراه باشید :

گام نخست : به صفحه اول سایت خود رفته و از منوی Edit  گزینه Source را انتخاب کنید.یا مثلا در فایرفاکس در سایت موردنظر کلیک راست کرده و View page source را بزنید.

گام دوم : در سورس سایت خود به دنبال کدهای مروبط به جستجو باشید.اصلا کار سختی نیست؛ وقتی سورس کد را باز کردید، به کمک Ctrl+F و در باکس Find دنبال کلماتی مثل Serch یا searchform باشید.بعد از پیدا کردن آن شما باید کل کدهای مروبوطه را کپی کنید.باید دنبال کدی مثل کدهای تصویر زیر باشید.از ابتدای تگ باز Form تا بسته شدن این تگ را کپی کنید.کد سایت شما هم چیزی شبیه به همین خواهد بود!

create-a-firefox-search-plugin5

گام سوم : به سایت OpenSearch plugin generator مراجعه کنید.قسمت های Site Name و Site URL را با نام و آدرس سایت خود پر کنید.در قسمت Paste search box code کدهایی که در گام دوم از سورس سایت خود کپی کرده بودید را past بزنید.قسمت Input Encoding را روی Utf-8 و Plugin filename را opensearch.xml بگذارید.برای نمایش فیوآیکن هم در قسمت Favicon filename نام فیوآیکن سایت خود را وارد کنید.همچنین اگر میزبان پلاگینی که ساختید، هاستی غیر از هاست شخصی است که در آن وبلاگ مینویسید آدرس آن را در این باکس وارد کنید.در غیر این صورت این قسمت را خالی بگذارید.

ضمنا برای نمایش صحیح Favicon باید Favicon سایتتان را در ریشه هاست آپلود کنید.مثلا برای دایرکت ادمین یا سی پنل در همان پوشه public_html یا همان روت برای میزبانان ویندوزی .طوریکه با رجوع به آدرس www.yoursite.com/opensearch.xml محتوای فایل xml به نمایش در آید.

در نهایت روی generate plugin کلیک کنید تا کدهای مربوطه ایجاد شود.

گام چهارم: بعد از ایجاد کدها فقط سه مرحله تا ساخت پلاگین خود فاصله دارید.اکنون سه کد که به شکل Step 1 تا ۳ نامگذاری شده اند برای شما ایجاد شده. مجددا به پوشه روت یا public_html هاست خود مراجعه کرده و یک فایل بنام opensearch.xml یا هر نامی که در گام سوم در داخل باکس Plugin filename گذاشته بودید، ایجاد کنید.تمامی کدهای Step 1 را در فایل opensearch.xml ذخیره نمایید.

کدهای Step 2 را در جایی که می خواهید کاربرانتان پلاگینتان را مشاهده کنند اضافه کنید.این کد می تواند در یک ابزارک متنی برای وردپرسی ها یا مثلا مثل من در قسمت ویرایش HTML این پست یا هر جای دیگری کپی شود.

Install Noonva Search Plugin

در نهایت کدهای Step 3 را بعد از تگ

خب کار تمام شده.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب